بادمجان قلمی

بادمجان قلمی از دیر زمان در ایران کشت می شود دارای میوه ای دراز و باریک است حدود 5/2 سانتیمتر عرض و 30 تا 35 سانتیمتر طول دارد . بادمجان از لحاظ تولید نشا متوسط می باشد.

بادمجان ، گیاهیست یک ساله با ساقه های قوی ، خشن و شاخه شاخه . این گیاه دارای برگ های پهن و کشیده و رنگ متمایل به خاکستری می باشد و برگها گاهی دارای خار هستند .گل بادمجان ، شبیه گل سیب زمینی ، ولی بزرگتر و رنگ آن بنفش کم رنگ می باشد .

بادمجان یک سبزی فصل گرم می باشد که طول دوره رشد آن 5 تا 6 ماه طول می کشد تا عملکرد و کیفیت بالایی را تولید کند. یک دوره سرد در طی فصل رشد سببب کاهش عملکرد و کند شدن رشد گیاه می شود. گیاهچه های کوچک به سرما بسیار حساس هستند.

دمای مناسب جهت رشد بادمجان 30-21 درجه سانتیگراد تا حداکثر 35 درجه سانتیگراد و حداقل 18 درجه سانتیگراد و دمای مناسب خاک برای جوانه زنی 32-24 درجه سانتیگراد می باشد.

بادمجان تقریبا دارای ریشه های عمیق می باشد و می تواند در دامنه وسیعی از خاک هار رشد کند ولی بیشترین عملکرد را در خاک های شنی-لومی با زهکش خوب دارد. از کشت بادمجان در خاک های سنگین رسی اجتناب کنید. PH خاک در محدوده 6 تا 7 مطلوب است.

بادمجان گیاهی چندساله است که در تولید تجاری به عنوان یک گیاه یکساله کشت می شود. رنگ های متدواول بادمجان شامل بنفش تیره تا بنفش روشن است ولی ارقام جدیدی با رنگ های سفید و سبز نیز وجود دارد. اشکال متنوعی از بادمجان نیز وجود دارد شامل قلمی کشیده تا کاملا گرد می باشد.

بادمجان معمولا به صورت نشا در زمین اصلی کشت می شود. نشاها از تولید کنندگان تجاری خریداری شده و باید حداقل 10 هفته قبل از کاشت نسبت به سفارش آن اقدام کرد. نشا ها در زمان کاشت باید 6 تا 7 برگ و 10 تا 12 سانتی متر ارتفاع داشته باشند.

Bademjan_Ghalami3 Bademjan_Ghalami1 Bademjan_Ghalami2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال تلگرام

آمار بازدید سایت
  • 0
  • 696
  • 1,558
  • 8,332
  • 28,400
  • 143,471
  • شهریور 29, 1395